بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ | In the name of Allah, the most Gracious, the most Merciful

Sunday, 29 April 2018

Ramadhan 1439 is Approching!



There will be a vibe preparing for Ramadhan soon. 
Assalamualaikum and hi everyone.

I hope everyone is in good health and may everyone be always in Allah protection. Alhamdulliah, I've been busy lately. There were so many things to talk about, and In shaa Allah, I will share my experiences and memories through these days here in Adelaide next time.

However today. I am so keen to talk about Ramadhan. It is 17 DAYS TILL RAMADHAN. Alhamdullilah Allah has given us the chance to be nearer with the month that is better than 1000 months in shaa Allah.

Therefore, I hope everyone is excited as I am and in shaa Allah I hope everyone including me to start our engine slowly, maybe by doing simple stuff like fasting on Monday or Thursday, begin to recite Quran one page a day or giving charity to anyone, (maybe not big but start small). I also believe that the power of steadfastness or also known as 'istiqamah'. It is better than doing small and istiqamah than doing big but only does once. 

There also a verse in Quran that encourage us to 'istiqamah':

“So unto this (religion) invite (the people). Stand steadfast as you are commanded and do not follow their desires…..”
[Surah al-Shura’ (42): verse 15]


Even there is a hadith:

On the authority of Abu ‘Amr, though others call him Abu 'Amrah Sufyan bin' Abdullah, Radi-Allahu anhu, who said:


I said: “O Messenger of Allah, tell me something about Islam which I could not ask anyone about save you.” He answered: “Say: ‘I believe in Allah’, and then stand firm and steadfast.


[Muslim]


From this hadith, we can know that Islam really encourages us to 'istiqamah', but I know, personally it's hard. One of my sister-friend shared with me that " The first step is always the hardest." However, I still think that we need to start something somewhere. Just start small, and in shaa Allah it will come our way. Most importantly, our priority intention is only to Allah SWT and in shaa Allah to become a better Muslim. 

I'm also looking forward to having my last Ramadhan here in Adelaide, in shaa Allah. 

So, let's start our engine and let us pray together may we all can come to Ramadhan this year. Ameen.
Share:

Tuesday, 10 April 2018

Campus Fair UniSA 2018


Assalamualaikum and hi everyone! I hope each of you is in good health. In shaa Allah

Today, I would like to share a story about one of the significant events that happened in UniSA! As some of you already know, I am a final year student here in UniSA or also known as the University of South Australia. The great event that I want to share was the Campus Fair 2018! It was held on 6th March 2018 at the Magill Campus (Actually we have a total of 4 campuses, and my main campus is Magill!).

I like their smile! 😍
Campus Fair 2018!

There was a lot of booths opened during the event
So the event actually held annually and it is for the freshman or the new students to sign up for their favourite clubs or sports that they want to involve. There will be foods, music, games and much more. Although this is like my final year here, I also didn't want to miss a chance to be in this event.

They opened many booths that represent many Students Clubs, UniSA Sports Clubs and also presenting UniSa services. These are the clubs that we can joined that day:

USASA Students Club

USASA Students Club
  • Harry Potter Appreciation Society
  • Indian Students Assembly of South Australia
  • Indonesian Student Society UniSA
  • Islamic Society UniSA
  • Italian Club
  • Oxfam on Campus
  • R.E.D Dance Club
  • Socialist Alternative
  • Summoners of UniSA
  • UniCast Radio Club
  • UniSA French Club
  • UniSA IT
  • UniSA Labor Club
  • UniSA Media Society
  • UniSA Rainbow Club
  • UniSA Social Work and Human Services Society
  • UniSA Women's Collective

Trust me! I was really eager to see all the exciting club especially the Harry Potter one. 😂 Here I joined the Islamic Society UniSA. You will not believe how many Muslims here in UniSA. Even I can't believe there's a lot of locals too! Especially the handsome man with blue eyes. Ehem.😜


UniSA Sports Club

UniSA Sport Clubs

  • UniSA Hockey Club
  • UniSA Iaijutsu & Kendo Club
  • UniSA Karate - Magill
  • UniSA Men's Soccer Club
  • UniSA Netball Club
  • UniSA Rock Climbing Club
  • UniSA Sport
  • UniSA Ultimate Club
  • UniSA Volleyball Club
  • UniSA Wing Chun Kung Fu
  • UniSA Women's Soccer Club
  • UniSA Badminton Club
For the sports, I mainly joined the badminton because I love badminton! 🏸

UniSA Services
  • Access and Inclusion
  • Accommodation Services
  • AIME Mentoring
  • Campus Central
  • Career Services
  • Counselling
  • International Student Support
  • Leadership and Volunteering
  • Library
  • Scholarships
  • Study Overseas
  • Study Support
  • Wirringka Student Services
The UniSA services are outstanding! You will not believe the privilege that the university has provided to us, students.

The best thing was the entertainment and fun games! They had:
  • Glitter Gang
  • Lawn Games
  • Live Entertainment
  • Petting Zoo
  • Photo Booth
  • Safe zone BBQ

I  like how they entertained us, answer all questions that we want to here and of course the free food. However, as a Muslim, we just took the fruits or sweets there. We could not accept the BBQ, hahaha! 😭But we still enjoyed the possicle that was 100% pure fruit flavour. It was so delicious!

This is so delicious! I want one now! haha

We also took the chance to play games at the Lawn Games. They had giant chess, giant tic and toe and even giant Jenga. I played with my friends, and then we just hang out and laying on the chairs provided.

Giant Tic and Toe

Giant Cheese!

Giant Jenga!
I also love this one section called Glitter Gang. Unfortunately, I could not do that time because I had an appointment but my friend, Fazdlin did it along with my other friends here in UniSA. It was so cute, and the artist was really creative!


The butterfly was so beautiful. My friend didn't want to wash it that time. Haha

We also did not miss the chance to took photos here. And did I mentioned we met  Pac Man??!  We also took pictures with it.. or him I guess! Haha.


with Pac Man!
I had fun that day!!
I really enjoyed myself that day. Also, I am so sentimental at the same time because this might be the last Campus Fair for me. Sob Sob. 😢 However, we really had fun!



Share:

Thursday, 5 April 2018

5 Cara Untuk Kembali 'On Track'!


Assalamualaikum dan hi semua. Baiklah, setiap orang daripada kita pasti akan alami hari yang baik dan jugak mesti tak akan terlepas dari mengalami hari yang buruk betul tak? Hidup kita ni tak selalunya indah, langit pun tak selalunya cerah. Dalam kehidupan kita, ada satu hari kita akan selalu merasa positif dan yakin kita seorang yang hebat tetapi akan ada masa satu hari kita akan rasa sangat 'down' atau tertekan. Perasaan bersemangat hari ini mungkin takkan sama dengan perasaan yang kita pernah rasa semalam.

Perasaan ini sangat normal kepada kita yang digelar manusia. Ini ialah namanya hari-hari "dorongan rendah" yang kita perlulakan dos motivasi kecemasan. Kita perlu serap balik semanagat tu supaya kita akan kembali on track dan terus berusaha. Namun, apabila sumber motivasi tidak digunakan dengan betul atau menggungakan cara yang salah, kita mungkin akan lagi kurang motivasi dan akhiranya memakan diri sendiri. Jadi bagaimana kita nak halang perkara ini daripada berlaku?

Ini ialah 5 cara untuk kita kembali 'On Track': 

1. Mempunyai visi yang TEPAT


Kita perlu mempunyaai satu visi yang betul-betul tepat. Kita tidak boleh menetapkan sesuatu visi dengan hanya berangan atau tidak serius. Visi yang tepat ni boleh membawa banyak maksud. Maksudnya ialah mungkin visi yang sesuai dengan diri kita, tidak terlalu tinggi sehingga memudaratkan atau visi yang betul-betul memberi manfaat kepada kita di dunia dan akhirat. In shaa Allah.

Apabila kita tiba-tiba tidak rasa bersemangat atau lemah dan letih (perasaan ini normal kepada semua manusia), cepat-cepat kita ingat balik visi kita itu. Kita dah melangkah sejauh ini, takkan nak berhenti sekerat jalan kan?Jadi terus melangkah untuk menggapai visi  yang satu dan betul-betul tepat.



2. Persekitaran positif


Kita kena sentiasa letakkan diri kita di tempat  yang kita akan paling banyak berkembang. Bila datangnya perasaan malas, tak bermaya dah atau rasa letih teramat, cepat-cepat kita bergerak ke tempat yang boleh menaikkan semangat kita.

Contoh, jika kita ingin menjadi pereka fesyen muslimah yang berjaya, kita boleh pergi ke butik-butik muslimah yang paling kita suka dan kita capaikan impian satu hari nanti kita sendiri akan ada butik sendiri. Ataupun jika kita nak menghasilkan buku sendiri, pergi ke kedai buku tengok buku-buku yang ada di rak dan bayangkan satu masa nanti akan ada buku kita dengan nama kita sendiri dekat atas rak tu. Sambil kita mencari persekitaran yang positif, sambil tu kita berdoa semoga Allah permudahkan segalanya.

Persekitaran yang positif juga ialah kita bersama dengan kawan-kawan yang menyokong impian kita. Jika kita ada kawan yang selalu mempersoalkan macam" Betul ke kau nak buka butik ni? Macam dah banyak sangat jee sekarang,," atau " kau nak kurus? Iyyeeekeeee??" Bila kita ada kawan yang tidak memberi apa-apa semangat kepada kita ni, nasihat aida jangan putus persahabatan kepada mereka tetapi eloknya jika kita menjauhkan diri. Kita tak nak berada bersama-sama kawan yang akan tarik kita kebawah. Dan aida percaya kawan yang baik pasti akan sama-sama memberi sokongan terhadap impian kita.

3. Bersama dengan kawan yang produktif



Aida sangat tertarik untuk berkongsi dari salah satu bacaan aida iaitu pengasas kepada Clever Talks, Chris Soriano memberi satu aktiviti yang ringkas. Beliau menyuruh kita untuk melihat contact details kita dalam telefon kita dan menyemak senarai kenalan kita. Kita pilih sahaja mana-mana huruf dan kita baca semua nama dalam bahagian huruf itu. Siapakah mereka ini dan apa yang mereka dah lakukan sekarang? Jika tiada antara kenalan kita yang melakukan perkara yang lebih baik daripada kita, maka kita perlu mencari rakan yang baru. Seperti yang dikatakan oleh Jim Rohn, "Kita adalah seperti lima orang yang paling banyak kita menghabiskan masa". Jika kita ada kenalan yang hebat, in shaa Allah kita akan terus bersemangat untuk terus usaha. Tetapi jangan pula cemburu sehingga memakan diri. Jadilah mereka ini sebagai persaingan yang sihat untuk menjadikan kita lebih berjaya. In shaa Allah.

4. Cari hiburan yang membangunkan


Dalam masa keadaan kita tengah down, otak kita sebenanrya masih boleh menerima maklumat.Pastikan kita sentiasa mendidik minda kita dengan perkara-perkara yang boleh memberi motivasi. Pasti antara kita ada yang suka tengok video-video motivasi atau ada suka mana-mana pakar motivasi pilihan sendiri. Pada masa inilah kita pergi balik ke video-video mereka ataupun boleh sahaja kita dengar podcast. Kita boleh dengar apabila dalam kereta atau pengakutan awam ketika nak ke tempat kerja. Atau mungkin kita boleh berehat sekejap dan ambil masa mendengar kata-kata mereka.  Jika semua perasan segala motivasi dari dalam diri kita adalah sebenarnya kita sudah tahu. Tetapi sebagai manusia kita selalu lupa dan sentiasa terpengaruh dengan hasutan syaitan atau nafsu yang membuatkan kita lemah seketika. Kerana itu kita perlu pertolongan Allah dan juga dari orang lain untuk bangunkan kita.


5. Penggunaan media sosial yang positif


Menurut kajian yang aida baca, kita selalu menghabiskan lebih dari dua jam sehari di media sosial. Itu sebenarnya kira-kira 1/8 dari waktu bangun kita setiap hari. Salah satu punca kita jadi tidak bersemangat ialah kerana media sosial itu sendiri. Kita perlu pastikan kita melabur masa dengan bijak apabila menggunakan media sosial dan orang yang kita 'follow' di media sosial seharusmya menambah nilai kepada kehidupan harian kita, bukan menambah tekanan ataupun "drama." 

Kita boleh 'follow' pages atau account yang memberi motivasi atau ayat-ayat yang boleh memberi inspirasi kepada kita. Kita boleh jugak ikut orang yang sudah melakukan apa yang kita ingin lakukan. Kita boleh untuk follow keluarga atau kenalan kita tetapi jangan jadikan mereka membuat semangat kita lagi rendah dan nak berputus asa. Tidak salah untuk kita 'unfollow' mereka jika kita rasa boleh menjatuhkan diri kita atau membuat kita tidak lagi positif. Disini juga kita tidak perlu untuk cemburu apabila melihat kawan kita berkongsi kejayaan di media sosial. Jadikan kejayaan mereka sebagai pemangkin semangat kita. In shaa Allah.

Bukan sahaja kepada kenalan tetapi diri kita sendiri juga. Kita perlu tunjuk sikap yang positif dan jangan menimbulkan apa-apa masalah di media sosial. Aida selalu fikir, apa yang kita tunjuk di media sosial juga boleh menunjukkan diri kita yang sebenarnya. Selain itu, jika kita tak suka apa orang lain buat, kita pun tidak perlu untuk buat benda yang sama.

Jadi ini ialah 5 cara untuk kita kembali 'On Track' tetapi apapun sentiasa  ingat kepadaNya. Kerana Allah jugalah Pemberi semangat dan kekuatan kepada diri kita. In shaa Allah. 😊








Share:

Wudhu: Cleansing while Talking to Allah

Assalamualaikum. Good day everyone, May all in good health, happy environment and bless by Allah S.W.T. Today I love to talk about wud...

Blogger Template Created by pipdig