LIFESTYLE | MOTIVATION | INSPIRATION | STORIES

Tuesday, 30 January 2018

Cerita Inspirasi: Telur, Lobak dan Biji Kopi





Seorang wanita muda bergelut dengan kehidupan yang dia alami, dia pergi kepada ibunya dan memberitahu bagaimana hidupnya sengsara dan sangat sukar untuknya. Dia bosan berjuang dan sedang bergelut dengan masalahnya sendiri dan wanita muda itu mahu menyerah kalah.

Ibunya, tanpa berkata banyak, membawa wanita muda itu ke dapur. Dia mengisi tiga periuk dengan air. Di dalam periuk pertama, dia meletakkan lobak, periuk yang kedua dia meletakkan telur, dan yang terakhir dia meletakkan beberapa biji kopi tanah.

Dia membiarkan periuk-periuk itu sekejap untuk mendidih tanpa berkata apa-apa kepada anak perempuannya. Anak perempuan itu tertanya-tanya apa yang dilakukan ibunya ketika dia sedang mengeluh tentang kehidupnya. Selepas beberapa lama si ibu mengeluarkan lobak dan telur tadi dan terus meletakkannya dalam mangkuk. Kemudian dia meletakkan pula kopi ke dalam cawan. Si ibu ini memandang anak perempuannya lalu bertanya,

"Sayang, beritahu ibu apa yang kamu lihat?". 

"Lobak, telur dan kopi? " dia menjawab.

"Cuba tengok lagi dekat dan rasakan lobak tu" kata ibu. 

Anak perempuan itu menyatakan bahawa lobak-lobak tu lembut. Si ibu kemudian memintanya mengambil telur dan memecahkannya. Kelihatan bahagian dalam telur itu direbus dengan keras. Akhirnya, dia memintanya untuk menghirup kopi pulak. Aroma yang kaya itu membawa senyuman ke wajahnya.

Anak perempuan itu kemudian bertanya, "Apa maksudnya, ibu?"

Kesemua tiga bahan ni, lobak merah, telur, dan jugak kopi telah melalui keadaan yang sama iaitu air mendidih. Walau bagaimanapun, masing-masing bertindak balas secara berbeza. Lobak ni kuat dan keras mula-mula.Walau bagaimanapun, selepas masuk ke dalam air mendidih, ia melembutkan dan menjadi lemah. Telur ini pulak mempunyai kulit yang rapuh serta  ada cecair di dalamnya. Tetapi selepas berada di dalam air mendidih, cecair tadi tu akan mengeras. Tetapi.. biji kopi tanah ini adalah unik, kerana bila kena air yang sedang mendidih, biji kopi tu berubah menjadi air kopi dan memberikan aroma yang luar biasa.

"Jadi sekarang, sayang yang mana satu?"  Si ibu bertanya kepada anaknya sambil tersenyum.

☕☕☕☕☕

 Jadi, Adakah korang lobak merah, telur, atau kacang kopi? 

Adakah korang lobak merah yang nampak kuat pada mulanya, tetapi menjadi lembut dan kehilangan kekuatan apabila dalam kesukaran?

Adakah korang telur yang bermula dengan jantung yang lembut, tetapi mengeras dengan panas? Adakah korang mempunyai semangat, tetapi ketika korang berjuang dan mempunyai masalah, adakah korang akan menjadi keras dan kaku? Adakah masalah itu mengeraskan semangat bebas korang?

Atau adakah korang seperti biji kopi? Biji-bijian yang mengubah air panas, menjadi minuman beraroma. Sekiranya korang seperti kacang kopi, apabila keadaan menjadi lebih teruk, korang akan menjadi lebih baik dan mengubah situasi di sekeliling korang.

Kehidupan penuh dengan naik dan turun, tetapi satu-satunya perkara yang benar-benar penting ialah bagaimana kita memilih untuk bertindak balas kepada situasi di sekeliling kita dan apa yang perlu kita buat daripada itu. Kehidupan adalah tentang pembelajaran, penyesuaian dan penukaran semua perjuangan menjadi sesuatu yang positif.

Mungkin seni hidup adalah untuk mengubah masa yang sukar untuk menjadi pengalaman yang hebat: kita boleh memilih untuk membenci hujan atau menari di dalamnya. " - Joan Marques


Share:

Grateful in Ramadhan

بِسمِ اللَّهِ الرَّحمٰنِ الرَّحيمِ In the name of Allah, the most Gracious,  The Most Merciful Hi and assalamualaikum ev...

Blogger Template Created by pipdig