بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ | In the name of Allah, the most Gracious, the most Merciful

Sunday, 20 May 2018

Grateful in Ramadhan



بِسمِ اللَّهِ الرَّحمٰنِ الرَّحيمِ

In the name of Allah, the most Gracious,
 The Most Merciful






Hi and assalamualaikum everyone,

Alhamdullilah it's been four days in Ramadhan. How was your Ramadhan so far? I hope everyone does well with your fasting and ibadah practices in Ramadhan. In shaa Allah.

Now I am in a library in UniSa and need to finish my assignment. I was super duper busy lately, but I missed my blog, So I was thinking, how about I share something with all of you and have a quick update on my blog. 

The story happened when one of my sister-friend shared me something. She asked me, 

"What is the first thing you need to do when you're entering Ramadhan?"

And I bluntly answered, "Betulkan niat - renew and refresh our intention."

She said yup that was true but half true. She said to me that the first thing that we need to do is to be GRATEFUL. Like a knife piercing my heart, I suddenly felt really sad because I never thought of that. So I asked her, "Why?"

She answered because not everyone has the chance to ENTER Ramadhan. She asked me this, and I want to ask all of you to do the same. Let us sit back and start to think about our family members or maybe our friends. How many of them have gone meet The Almighty and never had the chance to enter Ramadhan this year?

There will be someone that gone and probably they also did not know that they will never have the chance to meet Ramadhan again. So, I said Alhamdullilah with full of consious. We need to say alhamdullilah, thanking Allah for giving this golden chance to be able to enter Ramadhan. When we were given this opportunity, don't lose it. Let us worship Allah and always upgrade our iman and ibadah each day that passing by in Ramadhan. We also might not know, are we able to meet Ramadhan again next year?

There is a hadith from our beloved Rasullulah SAW (peace be upon him) that I really like and want to share with all of you:

Every action of the son of Adam is given manifold reward, each good deed receiving then times it's like, up to seven hundred times. Allah the Most High said, 'Except for fasting, for it is for Me and I will give recompense for it, he leaves off his desires and his food for Me.' for the fasting person there are two times of joy; a time when he breaks his fast and a time of joy when he meets his Lord, and the smell coming from the mouth of the fasting person is better with Allah than the smell of musk." [Imam Bukhari]


There are two things that I like about this hadith. The first one is that how Allah said that, we're fasting is not for ourselves but for Allah. Imagine all the ibadah that we've done. Everything is actually for our soul and for our iman. But for fasting is for Allah SWT. Therefore Allah will be given us TWO times of joy. MasyaAllah. The joy that Allah promise to us when we're fasting is another one that I personally like from this hadith that makes me feel strong to overcome the laziness or tiredness during Ramadhan.

Another thing that we need to remember is that not everyone has the chance to have a PEACEFUL Ramadhan. I was so sad about what happened to our sisters and brothers in Palestine. I wrote this with watery eyes because I remembered the video that I watched on Facebook. The message was so powerful that bring me to tears. If you did not watch it yet, please do watch it here. 👇




Have you watched it? After watching this video, I am so grateful for what I have had until now. Our brothers and sisters are in a war. Bombing and shooting were everywhere. How about their iftar? Do they get enough food? Or are they even have the time to think about iftar? These questions keep popping on my head. What happened there really breaks my heart and I'm unable to do anything. I just have dua and I will not stop making dua to them. Let us pray together for our brothers and sisters.

Although I'm in Australia and the minority here. But Australia didn't do any harm to us and let us free to practise Islam and fasting. The Islam community here is so strong. They still do Taraweeh, and sometimes every weekend there will be a grand iftar for the Muslim. We have the freedom as well here in Australia. How generous of them to us as a Muslim Community. To all my Malaysian friends, we also need to be grateful to be the citizen of Malaysia where Islam is our official religion and of course, there is no war. Alhamdullilah.

There are many things actually that we need to be grateful for. Some of my friends said that Allah has given us health. How many people at the hospital now or on their deathbed unable to do anything for Ramadhan. 

However, these two things that I share with all of you before were really made me think and I'm personally feel really grateful for being part of this year Ramadhan. Alhamdullilah. Alhamdullilah. Allhamdullilah. Let us be grateful together, in shaa Allah. When we feel more grateful to Allah SWT. In shaa Allah we will also do our best for this Ramadhan. 😊

Until next post everyone. 💕

Share:

Sunday, 29 April 2018

Ramadhan 1439 is Approching!



There will be a vibe preparing for Ramadhan soon. 
Assalamualaikum and hi everyone.

I hope everyone is in good health and may everyone be always in Allah protection. Alhamdulliah, I've been busy lately. There were so many things to talk about, and In shaa Allah, I will share my experiences and memories through these days here in Adelaide next time.

However today. I am so keen to talk about Ramadhan. It is 17 DAYS TILL RAMADHAN. Alhamdullilah Allah has given us the chance to be nearer with the month that is better than 1000 months in shaa Allah.

Therefore, I hope everyone is excited as I am and in shaa Allah I hope everyone including me to start our engine slowly, maybe by doing simple stuff like fasting on Monday or Thursday, begin to recite Quran one page a day or giving charity to anyone, (maybe not big but start small). I also believe that the power of steadfastness or also known as 'istiqamah'. It is better than doing small and istiqamah than doing big but only does once. 

There also a verse in Quran that encourage us to 'istiqamah':

“So unto this (religion) invite (the people). Stand steadfast as you are commanded and do not follow their desires…..”
[Surah al-Shura’ (42): verse 15]


Even there is a hadith:

On the authority of Abu ‘Amr, though others call him Abu 'Amrah Sufyan bin' Abdullah, Radi-Allahu anhu, who said:


I said: “O Messenger of Allah, tell me something about Islam which I could not ask anyone about save you.” He answered: “Say: ‘I believe in Allah’, and then stand firm and steadfast.


[Muslim]


From this hadith, we can know that Islam really encourages us to 'istiqamah', but I know, personally it's hard. One of my sister-friend shared with me that " The first step is always the hardest." However, I still think that we need to start something somewhere. Just start small, and in shaa Allah it will come our way. Most importantly, our priority intention is only to Allah SWT and in shaa Allah to become a better Muslim. 

I'm also looking forward to having my last Ramadhan here in Adelaide, in shaa Allah. 

So, let's start our engine and let us pray together may we all can come to Ramadhan this year. Ameen.
Share:

Tuesday, 10 April 2018

Campus Fair UniSA 2018


Assalamualaikum and hi everyone! I hope each of you is in good health. In shaa Allah

Today, I would like to share a story about one of the significant events that happened in UniSA! As some of you already know, I am a final year student here in UniSA or also known as the University of South Australia. The great event that I want to share was the Campus Fair 2018! It was held on 6th March 2018 at the Magill Campus (Actually we have a total of 4 campuses, and my main campus is Magill!).

I like their smile! 😍
Campus Fair 2018!

There was a lot of booths opened during the event
So the event actually held annually and it is for the freshman or the new students to sign up for their favourite clubs or sports that they want to involve. There will be foods, music, games and much more. Although this is like my final year here, I also didn't want to miss a chance to be in this event.

They opened many booths that represent many Students Clubs, UniSA Sports Clubs and also presenting UniSa services. These are the clubs that we can joined that day:

USASA Students Club

USASA Students Club
  • Harry Potter Appreciation Society
  • Indian Students Assembly of South Australia
  • Indonesian Student Society UniSA
  • Islamic Society UniSA
  • Italian Club
  • Oxfam on Campus
  • R.E.D Dance Club
  • Socialist Alternative
  • Summoners of UniSA
  • UniCast Radio Club
  • UniSA French Club
  • UniSA IT
  • UniSA Labor Club
  • UniSA Media Society
  • UniSA Rainbow Club
  • UniSA Social Work and Human Services Society
  • UniSA Women's Collective

Trust me! I was really eager to see all the exciting club especially the Harry Potter one. 😂 Here I joined the Islamic Society UniSA. You will not believe how many Muslims here in UniSA. Even I can't believe there's a lot of locals too! Especially the handsome man with blue eyes. Ehem.😜


UniSA Sports Club

UniSA Sport Clubs

  • UniSA Hockey Club
  • UniSA Iaijutsu & Kendo Club
  • UniSA Karate - Magill
  • UniSA Men's Soccer Club
  • UniSA Netball Club
  • UniSA Rock Climbing Club
  • UniSA Sport
  • UniSA Ultimate Club
  • UniSA Volleyball Club
  • UniSA Wing Chun Kung Fu
  • UniSA Women's Soccer Club
  • UniSA Badminton Club
For the sports, I mainly joined the badminton because I love badminton! 🏸

UniSA Services
  • Access and Inclusion
  • Accommodation Services
  • AIME Mentoring
  • Campus Central
  • Career Services
  • Counselling
  • International Student Support
  • Leadership and Volunteering
  • Library
  • Scholarships
  • Study Overseas
  • Study Support
  • Wirringka Student Services
The UniSA services are outstanding! You will not believe the privilege that the university has provided to us, students.

The best thing was the entertainment and fun games! They had:
  • Glitter Gang
  • Lawn Games
  • Live Entertainment
  • Petting Zoo
  • Photo Booth
  • Safe zone BBQ

I  like how they entertained us, answer all questions that we want to here and of course the free food. However, as a Muslim, we just took the fruits or sweets there. We could not accept the BBQ, hahaha! 😭But we still enjoyed the possicle that was 100% pure fruit flavour. It was so delicious!

This is so delicious! I want one now! haha

We also took the chance to play games at the Lawn Games. They had giant chess, giant tic and toe and even giant Jenga. I played with my friends, and then we just hang out and laying on the chairs provided.

Giant Tic and Toe

Giant Cheese!

Giant Jenga!
I also love this one section called Glitter Gang. Unfortunately, I could not do that time because I had an appointment but my friend, Fazdlin did it along with my other friends here in UniSA. It was so cute, and the artist was really creative!


The butterfly was so beautiful. My friend didn't want to wash it that time. Haha

We also did not miss the chance to took photos here. And did I mentioned we met  Pac Man??!  We also took pictures with it.. or him I guess! Haha.


with Pac Man!
I had fun that day!!
I really enjoyed myself that day. Also, I am so sentimental at the same time because this might be the last Campus Fair for me. Sob Sob. 😢 However, we really had fun!



Share:

Thursday, 5 April 2018

5 Cara Untuk Kembali 'On Track'!


Assalamualaikum dan hi semua. Baiklah, setiap orang daripada kita pasti akan alami hari yang baik dan jugak mesti tak akan terlepas dari mengalami hari yang buruk betul tak? Hidup kita ni tak selalunya indah, langit pun tak selalunya cerah. Dalam kehidupan kita, ada satu hari kita akan selalu merasa positif dan yakin kita seorang yang hebat tetapi akan ada masa satu hari kita akan rasa sangat 'down' atau tertekan. Perasaan bersemangat hari ini mungkin takkan sama dengan perasaan yang kita pernah rasa semalam.

Perasaan ini sangat normal kepada kita yang digelar manusia. Ini ialah namanya hari-hari "dorongan rendah" yang kita perlulakan dos motivasi kecemasan. Kita perlu serap balik semanagat tu supaya kita akan kembali on track dan terus berusaha. Namun, apabila sumber motivasi tidak digunakan dengan betul atau menggungakan cara yang salah, kita mungkin akan lagi kurang motivasi dan akhiranya memakan diri sendiri. Jadi bagaimana kita nak halang perkara ini daripada berlaku?

Ini ialah 5 cara untuk kita kembali 'On Track': 

1. Mempunyai visi yang TEPAT


Kita perlu mempunyaai satu visi yang betul-betul tepat. Kita tidak boleh menetapkan sesuatu visi dengan hanya berangan atau tidak serius. Visi yang tepat ni boleh membawa banyak maksud. Maksudnya ialah mungkin visi yang sesuai dengan diri kita, tidak terlalu tinggi sehingga memudaratkan atau visi yang betul-betul memberi manfaat kepada kita di dunia dan akhirat. In shaa Allah.

Apabila kita tiba-tiba tidak rasa bersemangat atau lemah dan letih (perasaan ini normal kepada semua manusia), cepat-cepat kita ingat balik visi kita itu. Kita dah melangkah sejauh ini, takkan nak berhenti sekerat jalan kan?Jadi terus melangkah untuk menggapai visi  yang satu dan betul-betul tepat.



2. Persekitaran positif


Kita kena sentiasa letakkan diri kita di tempat  yang kita akan paling banyak berkembang. Bila datangnya perasaan malas, tak bermaya dah atau rasa letih teramat, cepat-cepat kita bergerak ke tempat yang boleh menaikkan semangat kita.

Contoh, jika kita ingin menjadi pereka fesyen muslimah yang berjaya, kita boleh pergi ke butik-butik muslimah yang paling kita suka dan kita capaikan impian satu hari nanti kita sendiri akan ada butik sendiri. Ataupun jika kita nak menghasilkan buku sendiri, pergi ke kedai buku tengok buku-buku yang ada di rak dan bayangkan satu masa nanti akan ada buku kita dengan nama kita sendiri dekat atas rak tu. Sambil kita mencari persekitaran yang positif, sambil tu kita berdoa semoga Allah permudahkan segalanya.

Persekitaran yang positif juga ialah kita bersama dengan kawan-kawan yang menyokong impian kita. Jika kita ada kawan yang selalu mempersoalkan macam" Betul ke kau nak buka butik ni? Macam dah banyak sangat jee sekarang,," atau " kau nak kurus? Iyyeeekeeee??" Bila kita ada kawan yang tidak memberi apa-apa semangat kepada kita ni, nasihat aida jangan putus persahabatan kepada mereka tetapi eloknya jika kita menjauhkan diri. Kita tak nak berada bersama-sama kawan yang akan tarik kita kebawah. Dan aida percaya kawan yang baik pasti akan sama-sama memberi sokongan terhadap impian kita.

3. Bersama dengan kawan yang produktif



Aida sangat tertarik untuk berkongsi dari salah satu bacaan aida iaitu pengasas kepada Clever Talks, Chris Soriano memberi satu aktiviti yang ringkas. Beliau menyuruh kita untuk melihat contact details kita dalam telefon kita dan menyemak senarai kenalan kita. Kita pilih sahaja mana-mana huruf dan kita baca semua nama dalam bahagian huruf itu. Siapakah mereka ini dan apa yang mereka dah lakukan sekarang? Jika tiada antara kenalan kita yang melakukan perkara yang lebih baik daripada kita, maka kita perlu mencari rakan yang baru. Seperti yang dikatakan oleh Jim Rohn, "Kita adalah seperti lima orang yang paling banyak kita menghabiskan masa". Jika kita ada kenalan yang hebat, in shaa Allah kita akan terus bersemangat untuk terus usaha. Tetapi jangan pula cemburu sehingga memakan diri. Jadilah mereka ini sebagai persaingan yang sihat untuk menjadikan kita lebih berjaya. In shaa Allah.

4. Cari hiburan yang membangunkan


Dalam masa keadaan kita tengah down, otak kita sebenanrya masih boleh menerima maklumat.Pastikan kita sentiasa mendidik minda kita dengan perkara-perkara yang boleh memberi motivasi. Pasti antara kita ada yang suka tengok video-video motivasi atau ada suka mana-mana pakar motivasi pilihan sendiri. Pada masa inilah kita pergi balik ke video-video mereka ataupun boleh sahaja kita dengar podcast. Kita boleh dengar apabila dalam kereta atau pengakutan awam ketika nak ke tempat kerja. Atau mungkin kita boleh berehat sekejap dan ambil masa mendengar kata-kata mereka.  Jika semua perasan segala motivasi dari dalam diri kita adalah sebenarnya kita sudah tahu. Tetapi sebagai manusia kita selalu lupa dan sentiasa terpengaruh dengan hasutan syaitan atau nafsu yang membuatkan kita lemah seketika. Kerana itu kita perlu pertolongan Allah dan juga dari orang lain untuk bangunkan kita.


5. Penggunaan media sosial yang positif


Menurut kajian yang aida baca, kita selalu menghabiskan lebih dari dua jam sehari di media sosial. Itu sebenarnya kira-kira 1/8 dari waktu bangun kita setiap hari. Salah satu punca kita jadi tidak bersemangat ialah kerana media sosial itu sendiri. Kita perlu pastikan kita melabur masa dengan bijak apabila menggunakan media sosial dan orang yang kita 'follow' di media sosial seharusmya menambah nilai kepada kehidupan harian kita, bukan menambah tekanan ataupun "drama." 

Kita boleh 'follow' pages atau account yang memberi motivasi atau ayat-ayat yang boleh memberi inspirasi kepada kita. Kita boleh jugak ikut orang yang sudah melakukan apa yang kita ingin lakukan. Kita boleh untuk follow keluarga atau kenalan kita tetapi jangan jadikan mereka membuat semangat kita lagi rendah dan nak berputus asa. Tidak salah untuk kita 'unfollow' mereka jika kita rasa boleh menjatuhkan diri kita atau membuat kita tidak lagi positif. Disini juga kita tidak perlu untuk cemburu apabila melihat kawan kita berkongsi kejayaan di media sosial. Jadikan kejayaan mereka sebagai pemangkin semangat kita. In shaa Allah.

Bukan sahaja kepada kenalan tetapi diri kita sendiri juga. Kita perlu tunjuk sikap yang positif dan jangan menimbulkan apa-apa masalah di media sosial. Aida selalu fikir, apa yang kita tunjuk di media sosial juga boleh menunjukkan diri kita yang sebenarnya. Selain itu, jika kita tak suka apa orang lain buat, kita pun tidak perlu untuk buat benda yang sama.

Jadi ini ialah 5 cara untuk kita kembali 'On Track' tetapi apapun sentiasa  ingat kepadaNya. Kerana Allah jugalah Pemberi semangat dan kekuatan kepada diri kita. In shaa Allah. 😊








Share:

Friday, 30 March 2018

Lagu Inspirasi: One Step At a Time


Assalamualaikum dan hi semua, alhamdullilah kita diberi nafas untuk teruskan hidup hari ini. Aida harap hari ini lebih baik dari hari-hari sebelumnya kepada semua. Semalam aida ada berkongsi mengenai 1 Matlamat Pada 1 Masa. Aida harap kita semua dapat sama-sama tetapkan 1 matlamat yang besar dan kita fokus serta kecapi bersama.

One Step At a Time

Jadi hari ini aida nak berkongsi salah satu lagu inspirasi yang ada kaitan dengan tajuk semalam, in shaa Allah. Lagu ini mengingatkan aida kepada seorang bayi kecil yang sedang belajar untuk berjalan.👶Aida tengok bayi juga akan bermula satu perkara pada 1 masa. Pada mulanya bayi akan bergerak dengan mengengsotkan punggung, kemudian akan pandai merangkak. Selepas itu bayi sudah berani untuk berdiri tetapi perlu sokongan seperti pegang tangan ibunya atau memegang apa-apa sahaja yang boleh dicapai. Kemudian, bayi akan lebih berani untuk berjalan perlahan-lahan tetapi akan jatuh. Dan akhirnya bayi akan pandai berjalan sehingga menjadi dewasa. Marilah kita mengambil contoh bayi ini dan aplikasikan kepada segala perkara yang kita lakukan dalam hidup kita sekarang. In shaa Allah.

Baiklah,Aida rasa kebanyakan pernah dengar lagu ini tapi kali ini aida nak kita fahami lirik sama-sama. 😊Jom,kita sama-sama kekal semangat dan ambil satu langkah pada satu masa. in shaa Allah. Mari kita sama-sama dengar lagu di video sambil tengok lirik di bawah video. untuk

Song: One Step At a Time

Singer: Jordin Sparks



One Step At a Time Lyric


Hurry up and wait
So close, but so far away
Everything that you've always dreamed of
Close enough for you to taste
But you just can't touch

You wanna show the world, but no one knows your name yet
Wonder when and where and how you're gonna make it
You know you can if you get the chance
In your face as the door keeps slamming
Now you're feeling more and more frustrated
And you're getting all kind of impatient waiting

[Chorus:]
We live and we learn to take
One step at a time
There's no need to rush
It's like learning to fly
Or falling in love
It's gonna happen when it's
Supposed to happen and we
Find the reasons why
One step at a time

You believe and you doubt
You're confused, you got it all figured out
Everything that you always wished for
Could be yours, should be yours, would be yours
If they only knew

You wanna show the world, but no one knows your name yet
Wonder when and where and how you're gonna make it
You know you can if you get the chance
In your face as the door keeps slamming
Now you're feeling more and more frustrated
And you're getting all kind of impatient waiting

We live and we learn to take
One step at a time
There's no need to rush
It's like learning to fly
Or falling in love
It's gonna happen when it's
Supposed to happen and we
Find the reasons why
One step at a time

When you can't wait any longer
But there's no end in sight
(when you need to find the strength)
It's your faith that makes you stronger
The only way you get there
Is one step at a time

One step at a time
There's no need to rush
It's like learning to fly
Or falling in love
It's gonna happen when it's
Supposed to happen and we
Find the reasons why
One step at a time

One step at a time
There's no need to rush
It's like learning to fly
Or falling in love
It's gonna happen when it's
Supposed to happen and we
Find the reasons why
One step at a time

...................

Share:

Thursday, 29 March 2018

Fokus 1 Matlamat Pada 1 Masa


Masalah yang kita semua alami termasuklah dengan diri aida ini ialah kita cuba untuk buat semua perkara sekaligus dalam satu masa.Tetapi membuat semua sekaligus dan juga 'multi-tasking' ialah dua perkara yang sangat jauh bezanya. 

Apa yang menyedihkan apabila kita tak mampu untuk capai apa-apa pun. Kita terlalu nak semua berhasil dan tercapai sampai akhirnya tiada apa pun yang berjaya dan tiada apa yang betul-betul ikut apa yang kita nak. Dan kita pun mula marah pada diri sendiri dan kita mula untuk berputus asa. Yang ini kita tak nak sebenarnya.

Berputus asa ialah bukan jawapanya.

Ini ialah sebab kenapa kita perlu untuk FOKUS 1 PERKARA PADA 1 MASA:

Fokus kepada 1 GOAL yang besar!


Daripada kita mempunyai banyak goal kecil yang tidak bermakna, kita pergi kepada tujuan yang lebih besar. Kita boleh cuba untuk mendapat '1 GOAL' untuk setiap bulan atau bahkan satu tahun jika perlu. Mempunyai 1 GOAL juga sebenranya bagus dan senang diingat. Strategi ini membuatkan kita hanya  memberikan tumpuan besar kepada satu atau dua tujuan yang lebih bermakna dan in shaa Allah mendapat hasil dengan lebih cepat.


Sesi 'deep thinking' akan menjadi lebih bermakna


Aida menggalakkan semua untuk menghabiskan sedikit masa setiap hari melakukan pemikiran yang mendalam atau lebih dikenali sebagai 'deep thinking'. Tetapi, apabila kita mempunyai terlalu banyak GOAL, sesi ini akan dibazirkan macam tu je. Oleh itu, dengan mempunyai hanya 1 matlamat besar pada 1 masa, kita dapat menggunakan masa pemikiran kita yang mendalam (deep thinking) untuk benar-benar merenungkan apa tindakan yang betul-betul akan diambil untuk mencapai matlamat kita.

In shaa Allah hasil dari sesi pemikiran yang mendalam ini boleh meningkatkan prestasi kita kepada dua atau tiga kali ganda. Berdasarkan pengalaman, setiap kali aida buat  pemikiran yang mendalam ni, aida dapat tengok yang aida  lebih baik dalam menyelesaikan sesuatu masalah aida sendiri kerana aida boleh berfikir dengan lebih mendalam mengenai apa yang sedang berlaku dan dapat fikirkan jalan penyelasain dengan lebih waras. In shaa Allah.

Menjauhkan diri dari perasaan TAKUT yang banyak


Perasaan takut ini normal apabila kita ingin mencapai sesuatu yang kita nak. Yang menjadi masalahnya ialah apabila kita terlalu banyak goal dan ini membuatkan perasaan takut kita pun akan ikut menjadi banyak. Sebaik sahaja kita menambah semua ketakutan yang kita ada, secara tidak langsung kita dengan mudahnya akan terjatuh dan menjadi lumpuh.Oleh itu,  dengan memberi tumpuan kepada 1 matlamat besar, kita hanya mempunyai 1 ketakutan untuk ditangani.

Kita memang tidak boleh menyekat ketakutan dan berpura-pura perasaan ini tidak wujud. Kita perlu bekerja dengan ketakutan yang datang bersama dengan  matlamat kita supaya ketakutan ini menjadi pemangkin semangat untuk terus berusaha dan jangan mengharapkan sesuatu perkara terlalu tinggi. Jika goal kita tidak tercapai, kita bangun balik dan kembali berusaha. 

Kurang mencabar untuk mencari JAWAPAN


Apabila kita mempunyai banyak matlamat, semua maklumat yang kita dapat mungkin akan cepat hilang. Namun, jika kita hanya  mempunyai satu matlamat besar dapat membuat minda kita menjadi lebih fokus kepada jawapan yang lebih penting. Semua jawapan yang kita cari telah diberikan kepada kita. Masalahnya ialah apabila kita tidak dapat mendengar atau melihat jawapannya yang ada di depan mata. Ini kerana kita ada terlalu banyak tujuan yang telah menyebabkan kekurangan tumpuan kepada satu jawapan yang betul-betul penting.

Contohnya, impian aida sendiri untuk pandai bercakap depan orang ramai terutamanya orang Australia. Benda ini ialah  sesuatu yang selalu aida fikir yang akan hampir mustahil untuk tercapai. Jadi bila aida ada goal pada waktu itu untuk memberanikan diri. Aida search dan baca, dengar dan melihat video, dan alhamdullilah akhirnya aida boleh kerana aida mendapat jawapan yang aida nak. Dengan lebih banyak tumpuan, aida tidak hanya mendengar tip mereka, tetapi aida betul-betul faham dan melakukan pemikiran yang mendalam mengenai idea mereka. Jadi mungkin semua boleh cuba nanti.

Sederhana itu lebih baik


Perkara ini sama ada matlamat kita, rutin kecergasan, perniagaan, dan juga lain-lain. Lebih sederhana akan menjadi lebih mudah. Bila lebih mudah kita akan menjadi lebih fokus. Apabila kita lebih fokus kita akan mendapat kuasa atau tenaga untuk melakukan sesuatu dan sekaligus memberi motivasi untuk kita terus berusaha kearah 1 perkara yang kita inginkan.

Kita boleh menjadi orang yang cemerlang apabila kita fokus untuk satu matlamat besar dan bukannya satu senarai  matlamat yang sangat besar yang kita susah untuk ambil tindakan.

Macam mana nak tahu apa yang kita nak? Apakah 1 GOAL kita yang besar tu? Goal ini ialah apa yang betul-betul kita mahukan perkara ini lebih daripada apa-apa pun? Haaa.. itulah matlamat besar kita.

Jadi, sekarang jom laksanakan 1 matlamat kita! In shaa Allah 😉




Share:

Wednesday, 28 March 2018

Segmen : Cari Bloglist Sebulan by Airah Syahirah


Assalamualaikum semua, kali ini aida berminat nak join segmen dari lagi salah seorang rakan blogger kita juga iaitu sis Airah. Terima kasih sis untuk segmen ni. Syaratnya pun cukup senang dan kita dapat berada dalam bloglist sis Airah sepanjang bulan 4 ni!

Jadi jom ramai-ramai kita join segmen ni! 
Boleh tekan banner untuk tahu info dengan lebih lanjut!



Ayuh lah kitaaa!!


Share:

Segmen Bloglist By Zati


Assalamualaikum semua, hari ini aida nak join satu segmen dari rakan blogger kita iaitu sis Zati! Terima kasih sis untuk segmen ni! Jom kita join beramai-ramai untuk merapatkan lagi hubungan kita sesama blogger. Dan yang paling best boleh boleh ada dalam bloglist selama 3 BULAN!

Jom ramai-ramai kita join! Syarat penyertaan pun mudah sahaja! 
Jom click banner untuk tahu info lebih lanjut!




Jom!!
                                  


Share:

Monday, 26 March 2018

Review Kimi Wa Petto 2017 (JDrama)


Assalamualaikum semua, aida baru habis tengok satu drama jepun ni. Jadi aida nak kongsi dan nak bagi personal review pasal drama ni!

Name : Kimi Wa Petto 2017
Genre: Romantik Komedi
Episode: 16 episodes
Kimi Wa Petto 2017


Sinopsis Kimi Wa Petto 2017:


Drama ini mengisahkan tentang seorang wanita yang berkerjaya dan sangat berdedikasi tinggi iaitu Sumire Iwaya (Noriko Iriyama). Beliau belum lagi berkahwin walaupun sudah menjangkau usia yang  sangat sesuai untuk berkahwin. Sumire Iwaya ni terlalu sempurna sehingga digelar 'elite' oleh rakan sekerja. Padahal semua tidak tahu, hatinya sangat lembut dan sentiasa menangis seorang diri.

Satu hari, Sumire Iwaya bertemu dengan Takeshi Goda (Jun Shison), seorang pemuda yang kacak yang bersembunyi  di dalam sebuah kotak di depan apartmenya - kenapa dia dalam kotak ini? (Haa tu kena tengok cerita ni!) Ketika ini, Takeshi lari dari rumah dan meminta untuk tinggal di rumah Sumire tetapi Sumire ni pada mulanya tak nak. Dia tak kenal lelaki itu dan tiba-tiba je nak tinggal bersama. Jadi Sumire kata, boleh nak tinggal di rumah dia tetapi kena jadi haiwan peliharaan. Masa ni Sumire bergurau je tetapi Takeshi guna kan peluang ni dan terus bersetuju sehingga diberi gelaran Momo, (haiwan peliharaan Sumire ketika kecil).

Hubungan mereka menjadi semakin rapat apabila Takeshi mula nampak sisi perempuan tu yang orang lain tak nampak. Dia sentiasa di sisi Sumire seperti seekor haiwan peliharaan yang setia disisi tuanya. Tetapi adakah hubungan mereka boleh kekal sahaja sebagai tuan dan haiwan peliharaan ataupun ada seuatu yang mereka tak sedar?


Plot and Tone


Bagi aida jalan cerita dia tak heavy dan simple sahaja. Plot cerita dia pun  sangat menarik. Cerita dia walaupun simple tetapi cerita dia tak slow. Banyak unsur lawak dan comel yang membuatkan cerita ni sangat seronok untuk ditonton sepanjang episode. Cerita ni mebuatkan aida personally tertunggu-tunggu apa akan berlaku lepas tu? Satu bintang ⭐ untuk plot cerita!

Actor or Casting



Jon Shison dan Narika Iriyama
Chemistry antara Jon Shison dan Narika Iriyama sangat hebat! Bila tengok dua orang ni berlakon, mampu buat kita rasa sweet sangat dua orang ni dan pada yang sama boleh buat kita menangis. Jadi main actor dia orang ni memang berjaya membawa watak masing-masing dan menjadikan cerita ni lagi menarik! Tak lupa juga kepada supporting actor. Memang terbaik! Kalau ada drama lagi dan mereka yang berlakon, aida mesti nak tengok! Satu bintang ⭐untuk pelakon!

Cinematography or Animation


Cerita ni tak ada sangat mengunakan tempat-tempat yang cantik atau perlukan animation yang lebih. Jadi kurang bintang dekat sini. Disebabkan cerita dia simple jadi tak ada sangat pun semua tu. Tempat dia orang pun selalunya tempat yang sama, kalau tak di rumah Sumire, akan ada venue dekat tempat kerja Sumire. Tetapi disebabkan cerita dia menarik jadi aida personally tak perasan pun tempat-tempat yang dia orang berlakon. Ada jugak dia orang akan berlakon di luar negara iaitu di Korea. Apapun, cerita ni dapat membawa perasaan kita bersama bila dia fokus muka-muka pelakon yang boleh buat kita sedih atau happy bersama. 

Music and Sound


Cerita ni memang music dia best! Aida memang suka lagu-lagu OST dia. Jadi kat sini aida tak boleh cakap apa, satu bintang ⭐ untuk muzik dia! 


Rainbow Rain (Kimi Wa Petto OST)


Recommended?


Of course recommended! Satu bintang! ⭐ Cerita ni sangat sesuai untuk mereka-mereka yang minat cerita Jepun macam aida. Sesiapa yang tak suka cerita berat-berat dan simple je, cerita ni pun sangat sesuai untuk korang. 


Jadi overall 4/5 aida bagi!
⭐⭐⭐⭐

Share:

Sunday, 25 March 2018

Lagu Inspirasi : Fight Song





Assalamualaikum, hari ini aida nak kongsi salah satu lagu yang memang memberi semangat dekat aida dan in shaa Allah kepada semua juga. Bila rasa macam letih sikit, terjatuh sekejap kita bangun pergi satu tempat, kita solat sunat dua rakaat kemuadian baca Al-Quran. 

Lepas itu, pergi keluar hirup udara segar sambil pakai earphone dan dengar lagu "Fight Song- Rachel Platten" ni. Tutup mata dan fahami betul bait-bait lirik ni. In shaa Allah akan menjadi semakin kuat. Kalau bukan terus kuat tetapi perlahan-lahan kita akan menjadi semakin kuat. In shaa Allah. 😊

Jom kita dengar sambil tengok lirik di bawah video!



Fight Song Lyric


Like a small boat
On the ocean
Sending big waves
Into motion
Like how a single word
Can make a heart open
I might only have one match
But I can make an explosion

And all those things I didn't say
Wrecking balls inside my brain
I will scream them loud tonight
Can you hear my voice this time?

This is my fight song
Take back my life song
Prove I'm alright song
My power's turned on
Starting right now I'll be strong
I'll play my fight song
And I don't really care if nobody else believes
'Cause I've still got a lot of fight left in me

Losing friends and I'm chasing sleep
Everybody's worried about me
In too deep
Say I'm in too deep (in too deep)
And it's been two years
I miss my home
But there's a fire burning in my bones
Still believe
Yeah, I still believe

And all those things I didn't say
Wrecking balls inside my brain
I will scream them loud tonight
Can you hear my voice this time?

This is my fight song
Take back my life song
Prove I'm alright song
My power's turned on
Starting right now I'll be strong
I'll play my fight song
And I don't really care if nobody else believes
'Cause I've still got a lot of fight left in me

A lot of fight left in me

Like a small boat
On the ocean
Sending big waves
Into motion
Like how a single word
Can make a heart open
I might only have one match
But I can make an explosion

This is my fight song (Hey!)
Take back my life song (Hey!)
Prove I'm alright song (Hey!)
My power's turned on
Starting right now I'll be strong (I'll be strong)
I'll play my fight song
And I don't really care if nobody else believes
'Cause I've still got a lot of fight left in me

No I've still got a lot of fight left in me

......................

In shaa Allah, aida harap perkongsian lagu ni dapat menguatkan semangat lagi sesiapa yang mungkin dalam kesusahan atau mencari lagu yang dapat menguatkan semangat. Aida berdoa kepada sesiapa yang baca ini akan sentiasa dalam lindungan Allah dan sentiasa kuat dan terus FIGHT dalam hidup ini. In shaa Allah.

Ada juga di dalam Al Quran:


Allah tidak membebankan seseorang melainkan dengan kesanggupannya  (Al-Baqarah: 286)



Dan kita kena sentiasa ingat bila diuji sebenarnya Allah meninggikan darjat kita disisiNya.


“Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang yang beriman.” (Ali-Imran:139)



In shaa Allah, mungkin nanti semua boleh kongsi apa lagu-lagu yang menjadi inspirasi semua, aida nak tahu jugak. Okey, harap semua jadi suka dengar lagu ini! in shaa Allah. 😊


Share:

Thursday, 22 March 2018

Kaella Beloved Fellas


[click banner untuk tahu lebih lanjut dan join!}

Assalamualaikum semua, okey kali ini aida nak support seorang rakan blogger kita ni iaitu Kaella! Jadi jom kita follow segmen Kaella ni! Syarat penyertaan pun senang, bukan boleh ada sebagai bloglist Kaella selama 3 bulan (April- Jun), tetapi jika ada rezeki boleh dapat hadiah lagi!

Jadi jom kita join segmen ni ramai-ramai!



Share:

#SegmenAzahRahaman : Aku Seorang Blogger!



[ click banner untuk tahu lebih lanjut dan join!]

Assalamualaikum.. alhamdullilah ada kesempatan ni, aida nak join satu segmen dari blogger comel kita, Azah Rahaman! Jom kita join ramai-ramai!

Aida mula menulis blog ketika aida tingkatan dua tidak silap, pada tahun 2009. Itu pun kerana blog tengah 🔥🔥 waktu tu. Tetapi aida tak aktif pun sebab selalu kena berebut komputer dengan adik lelaki yang suka main game. Dulu kita pun mana ada laptop sendiri,. Hehehe.. Lagi-lagi time tu aida aktif terox myspace dan friendster! 😉 

Ketika tahun 2013 aida kembali aktif. Waktu tu pun blog aida macam tak ada tujuan sangat, jadi banyak benda merapu je. URL merapu, isi entah apa-apa. Hahaha. (Bila aida sebut merapu tu memang seriuss merapu!)  No jokes. Dan aida pun stop macam tu je. 

Pada akhir tahun 2017, aida mula fikir yang aida nak berblogging secara serius dan ada tujuan yang bukan sahaja beri manfaat dekat aida, tapi dekat orang lain jugak. Mungkin kerana masa mematangkan aida kot. Jadi aida kembali dengan url baru dan blog baru tahun 2018. URL lama biarlah rahsia dan aida dah tak pakai dah. Walaupun sedih followers mungkin hilang tetapi aida macam nekad untuk start fresh. 
In shaa Allah..

Jadi URL aida dengan nama blog ni memang ambil dari nama aida sendiri iaitu Sharifah Aida Hana.  Tak ada benda istimewa aida pilih nama sendiri untuk url atau tajuk. Cuma aida rasa blog akan menjadi lebih sentimental value dengan letak nama sendiri. 

Pahit manisnya sebagai seorang blogger ini ialah komitmen.Macam mana aida on off berblogging sebab aida tak beri komitmen atau tujuan yang betul-betul kukuh kenapa aida tulis blog at the first place. Jadi sekarang in shaa Allah, dengan tujuan yang lebih kuat, aida akan cuba untuk beri lebih komitmen untuk tulis blog. In shaa Allah.

Jadi ini pun akan terus kepada nasihat kepada rakan blogger yang lain, jangan berhenti berblogging dan marilah kita cari sesuatu tujuan yang kukuh kenapa kita nak tulis blog? Tujuan tu mungkin boleh beri manfaat kepada diri orang lain dan jugak kepada diri kita sendiri. Kita juga mungkin mendapat pahala jika dapat sebarkan banyak perkara baik atau membantu orang lain sekaligus mengingatkan kita kepada Allah S.W.T. Yang paling best bila tulisan blog kita akan mendapat saham bukan sahaja di dunia tetapi jugak di akhirat. In shaa Allah..

Jadi itu sahaja dari aida! Jom kita join segmen ni ramai-ramai! 





Share:

Wednesday, 21 March 2018

Henley Beach, South Australia!


📍 Henley Beach

Assalamualaikum semua, lama dah tak berkunjung sini, sibuk sibuk sesibuknya beberapa minggu ni, dan banyak betul aida nak cerita kat korang! 

Okey, bila kita bercakap mengenai Australia, semestinya negara kangaroo ini terkenal dengan pantainya! (Fun Fact: Australia ada 10, 685 pantai dan di South Australia sahaja dah nak masuk 20 pantai!) Jadi kali ini aida nak kongsi salah satu pantai yang ada dekat South Australia.

 Pantai itu ialah Henley Beach!


Pantai Henley ini terletak di antara pinggir bandar West Beach dan Grange. Jadi kalau semua datang ke Adelaide, dan nak pergi ke pantai Henley Beach cuma mengambil masa 24 minit memandu je. Kalau nak naik public transport pun boleh sangat. (Australia ni terkenal dengan public transport yang sangat menepati masa dan efisien). Korang boleh ambil bas H32 dari City of Adelaide dan terus ke Hanley Beach. Senang jee!

Henley Beach ni tersangat lah cantik dan sangat sesuai untuk ambil angin dan berjalan-jalan dengan kawan. Kami datang ke sini pun sebab aida dengan housemate dah pening kepala dengan kelas dan assignment, jadi kami datang ke pantai untuk terapi sikit. Hehehe. 

Salah satu benda menarik Henley Beach yang aida nak kongsi dengan semua, Henley Beach ni merupakan tempat pertama tertubuhnya Kolam Renang Olimpik di South Australia. Ini jugak menjadikan salah satu sebab pelancong nak datang ke sini!

First Olympic Pool in South Australia

Selain dari itu. apa yang aida suka pasal Henley Beach ni, bukan sahaja kecantikan atau kebersihan yang dia orang akan tengok tetapi keselamatan pun menjadi keutamaan bagi dia orang. Bila aida sampai dekat mana-mana, mesti ada lifeguard yang tak pernah berhenti tengok sekeliling. Paling yang aida kagum hampir setiap tempat akan ada macam signboard keselamatan atau undang-undang untuk pelancong sentiasa berhati-hati dan ambil perhatian. Yang bestnya OZ people memang akan ikut! 👍
Undang-Undang di Henley Beach

Signboard ada dimana-mana..

Jadi, kalau korang nak pemandangan yang lebih cantik, datang lah ke Henley Beach ni bila dah nak dekat sunset. Masa aida datang ni tengah autumn tapi macam ada vibe summer lagi sebab autumn macam datang lambat sikit. Jadi tak terlalu sejuk dan sunset pun lebih kurang pukul 7. 30 pm macam tu. 

Jadi kami sambil tunggu matahari terbenam tu, jalan-jalan dekat tepi pantai sambil tangkap gambar dengan kawan-kawan. Bila jalan-jalan dekat pantai, kurang sikit beban yang ada atas kepala masa ni. Memang seronok dan kerja asyik bergambar je... Hehe.. 

Aihh kenapalah kawan-kawan aku ni cantik sangat (Part 1)

Aih.. Kenapalah kawan-kawan aku ni cantik sangat. (Part 2)
Selfie sikitt Part 1!

Selfie sikitt.. Part 2!
Bila aida datang ke pantai ni, aida selalu terfikir "aku mesti rindu tempat ni." Ye lah, dah tak sangka dah nak habis dan tak tahu bila pulak boleh sampai sini. Jadi kita orang pun berpakat untuk tulis dekat pasir (tipikal student pergi pantai.. haha) Bukan tulis "we are here" hahaha tapi kami tulis sesuatu yang menunjukkan mungkin ini kali terakhir akan sampai ke pantai ni dan kalau ada rezeki lagi, mungkin boleh sampai lagi ke sini. Sekarang ni pun, dengan banyak kerja dan projek, macam susah dah nak sampai. Jadi, apa yang kita orang tulis? Kita orang tulis:

Senior Year 2018!!
Bila dah sampai Henley Beach ni, pastikan korang tangkap gambar jugak dekat bawah jeti. Haaa ni kiranya spot yang aida paling suka sebab sangat cantik. Jadi in shaa Allah ada peluang datang sini, tangkap gambar dekat bawah jeti ni!

Dekat bawah jeti.
Tadi kita cerita bawah jeti, sekarang atas jeti pun cantik untuk tangkap gambar! Lagi-lagi bila tengah matahari terbenam. Jalan sampai hujung. Memang cantik! Kalau nak memancing dekat sini pun boleh. Aida tengok ramai OZs memancing je dekat sini, lagi-lagi dekat hujung jeti.

ketika sunset..
Love ft sunset

Memancing di hujung jeti ft sunset
Salah satu sebab aida suka Henley Beach ni jugak. sebab tempat ni memang cantik sangat dan memang bersih, bersih sebersihnya. Bersih dia sampai kita rasa tenang sangat untuk baca buku sambil dengar bunyi ombak tanpa ada sampah-sampah yang menyakitkan mata. Jadi tak hairan kenapa kebanyakan locals sini suka lepak-lepak dekat pantai!

Boleh baca buku dekat sini!
Sangat tenang..
Alhamdullilah, memang best dapat berjalan-jalan di pantai. Siapa tak suka pantai kan? Jadi in shaa Allah, ada rezeki semua dapat datang Adelaide, datang lah ke Henley Beach ni! Memang cantik dan sangat tenang. Alhamdullilah aida diberi peluang ini. Memang best dapat pergi tempat-tempat macam ini untuk tenangkan fikiran selepas penat dan letih dengan segala macam perkara yang ada dekat universiti. 

Okey itu sahaja, nanti aida cerita lagi pasal pantai yang lain. In shaa Allah.. 😊


More days with these people!


Share:

Wudhu: Cleansing while Talking to Allah

Assalamualaikum. Good day everyone, May all in good health, happy environment and bless by Allah S.W.T. Today I love to talk about wud...

Blogger Template Created by pipdig